- Elever jobbar laborativt med multiplikation.
- Vika papper – Läraren säger att multiplikation inte är en samling av en massa siffror utan addition av samma tal, t.ex. siffran ”6” 4 gånger. Hon börjar med att vika ett papper 6 gånger, sedan vänder hon papperet och viker det 4 gånger. Läraren ber eleven räkna hur många rutor de har fått, ”Det är 24”, svarar eleverna.
2.
Hundratavlan – Läraren ber elev att ringa in alla 4 gånger X på ”Hundratavlan”, d.v.s. 4, 8, 12, 16, 20 upp till 100. (Bilden hjälper elevers arbetsminne).
Lärare kan berätta om några knep i multiplikation:
3×11=(3:an har två speglar framför sig, därför ser 3:an
att det är två 3:or)=33
2×1=(2:an tittar i en spegel och det är sig själv han
ser)=2
6×111=(6:an har tre speglar framför sig, därför ser 6:an
tre 6:or)=666
2×8=(när
en tvilling har fotbollströjan nr. 8 på sig vill hans tvilling också ha nr. 8,
då blir det 8+8)=16
Om en av de tvillingarna har tröjan med nr. 1432 på sig vill
den andra också ha nr. 1432 (1432+1432) alltså 1432×2=2864
Knepet med 2x är, oavsett hur stort talet är, att 2x alltid
är talet adderat till sig själv. T.ex. 3021×2=3021+3021=6042.
- Knepet med 4x (läraren skriver svar på multiplikation med 4)
Om man lär sig de första fem ”4x” (alltså 4, 8, 12, 16, 20)
är det sedan enkelt att bara addera 20 till den serien, d.v.s. 24, 28, 32, 36,
40 och så vidare)
Läraren visar 5x med hjälp av en klocka. Svar med 5x har
alltid 5, 0, 5, 0, 5, 0. T.ex. när minutvisaren visar 1×5=5, 2×5=10, … 7×5=35
(Klockan är en bild för att hjälpa elevers arbetsminne).
- Knepet med 9x (adderar de två siffrorna i produkten=9)
2×9=18 (1+8=9)
3×9=27 (2+7=9)
4×9=36 (3+6=9)
Om inte siffrorna i produkten man kommit fram till blir nio när man adderar dem – så har man räknat fel!
0 Svar to “Träna multiplikation!”